söndag 20 september 2009

Chili!

Jag fick i början av sommaren två chiliplantor av en kollega. Dessa börjar nu bära frukt och bli riktigt fina, men jag vill inte skörda dem riktigt ännu. De ska få mogna lite till!

Men detta har inspirerat mig att börja laga lite chilirätter så efter lite googlande kom jag fram till Chiliguiden. Där gick jag loss på ett najs recept:
Ingredienser:
500 g köttfärs
1 st gul lök
2 msk tomatpuré
2 st paprikor

1 st hackad chilifrukt (efter smak)
3 klyftor vitlök
2 tsk Cajun Seasoning
300 g blandade bönor(kokta)
10 dl köttbuljong
1,5 dl riven cheddarost

Jag modiifierade den lite och gjorde en gryta istället för en soppa! Den smakar faktiskt helt ok.

Hade i en spank peppar och en jalapeno. Skulle gått på en habanero istället då den är lite klen i ouumpffet! Men helt ok för min första chili!



There you go!

Peace!

2 kommentarer:

heffebomb sa...

Ska man göra chili på kött, så finns det en chili som ska vara bland det mustigaste som går att koka ihop. Har inte provat denna själv, men är jävligt peppad på den trots 15 år som vegetarian :)

http://middagsklubb.blogg.se/2009/may/chili.html

Danne sa...

Haha det var tamigan ett hehdlöst roligt blogginlägg om chili! Min är en enkel liten nätt historia jämfört med deras!